FAQ Veel gestelde vragen over asbest en EPC

Precerta zorgt voor uw betaalbaar asbestattest tegen een scherpe prijs

FAQ (veel gestelde vragen)

Een asbestattest is het resultaat van een asbest inventarisatie van een gebouw. Op basis van deze inventarisatie levert de OVAM voor elk gebouw een uniek asbest attest af. Dit attest bevat informatie over asbest in het gebouw en toetst of het asbest veilig is. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouw onderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.

Vanaf 23 november 2022 is het verplicht om bij de verkoop van uw vastgoed gebouwd voor 2001 over een asbest attest te beschikken. De makelaar of notaris neemt de informatie uit het asbest attest op in het compromis en uiteindelijk in de notariële akte.
De verplichting geldt niet enkel voor een verkoop, maar ook voor een schenking of overdracht van een gebruiksrecht. Het gaat om alle “overdrachten onder levenden”.

Het asbestattest kadert in het Vlaamse asbest afbouwbeleid. De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen. Door asbest in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil ze Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken. Het is wettelijk verplicht een asbest attest te laten opstellen voor woningen gebouwd voor 2001, Indien er geen asbest  attest aanwezig is het ondertekenen van de compromis kan de verkoop nietig worden verklaard.

Voorlopig heeft de verhuurder nog geen verplichting in om een asbest inventarisatie te laten doen. Tenzij er reeds in het verleden een asbestattest is opgesteld. Tegen 2032 moet wel elke eigenaar van een gebouw van voor 2001 beschikken over een asbestattest.
Als verhuurder van een gebouw dat gebouwd is voor 2001 moet u pas in 2032 beschikken over een asbestattest. Beschikt u al sneller over een attest? Dan moet u van zodra u beschikt over een asbestattest een kopie van het attest overhandigen aan uw huurder.

Op 22 april 2022 zijn de ministeriële besluiten die nodig zijn om het asbest attest van start te laten gaan gepubliceerd. De invoering van het asbest attest treedt zeven maanden na deze publicatie in werking. De verplichting geldt voor elke overdracht waarvan het compromis of de verkoopovereenkomst ondertekend wordt vanaf 23 november 2022.
Het asbest attest dient verplicht aanwezig te zijn op het moment van de overdrachtsovereenkomst. Dat is meestal het compromis, maar het kan uiteraard ook op een eerder moment plaatsvinden.
Het verplicht karakter heeft tot gevolg dat de notaris zonder aanwezigheid van een asbest attest geen compromis meer kan opmaken. Met andere woorden zonder asbest attest kan een gebouw (met bouwjaar voor 2001) niet meer verkocht worden.
Voor de gemeenschappelijke delen van panden die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen gaat de verplichting pas in op 1 mei 2025.

Ja, enkel gecertificeerde deskundigen mogen inventarisaties uitvoeren voor het asbest attest. Gerectificeerde asbest deskundigen zijn erkend door de OVAM en enkel zij kunnen u een geldig wettelijk asbest attest bezorgen. Enkel erkende asbest deskundigen kunnen attesten opmaken in de  officiële OVAM databank. Op de site van Ovam vind u een lijst met gecertifieerde asbest deskundigen https://ovam.vlaanderen.be/lijst-procesgecertificeerde-bedrijven.

Nadat u akkoord bent gegaan met de offerte en u het OVAM opdrachtformulier ingevuld en ondertekend heeft teruggestuurd starten wij onmiddellijk met de opmaak en registratie van uw dossier in de OVAM databank.
Wij interpreteren alle informatie en documenten die werden aangeleverd door de opdrachtgever. Alle relevante informatie zal gebruikt worden om het plaatsbezoek voor te bereiden. Hoe meer informatie, hoe efficiënter het plaatsbezoek zal verlopen.

Tijdens de rondgang worden van de aangetroffen asbest verdachte materialen monsters (of staalnames) genomen in onderling overleg. De monsters worden na het plaatsbezoek door de asbest deskundige opgestuurd en geanalyseerd in een laboratorium erkend door FOD WASO.
Het aantal te nemen monsters wordt bepaald conform het wettelijke Inspectieprotocol. Er zijn immers toepassingen die verplicht bemonsterd dienen te worden. De asbest inventaris heeft betrekking op alle delen van het hoofdgebouw én op alle bijgebouwen.
Na de labo analyse worden de resultaten worden aan ons overgemaakt en verwerkt de in de OVAM databank.
Hierna finaliseren uw attest in de OVAM databank en leveren u een gedetailleerd rapport af. Indien er asbest in uw woning werd aangetroffen vindt u de nodige adviezen voor beheer of verwijdering in het verslag.

Verzamel voor het plaatsbezoek het bouwplan en de technische info van uw gebouw (indien beschikbaar) en zorg ervoor dat alle ruimten van de woning én van de bijgebouwen toegankelijk zijn. Indien u kan aantonen dat er gebouwdelen gerenoveerd zijn na 2001, dient dit gestaafd te worden door een bouwplan, een vergunning of facturen.

Dit bespaart mogelijk extra staalnames (en kosten).

De standaard geldigheidstermijn van een asbest attest is tien jaar.

In sommige gevallen kan een kortere geldigheidstermijn toegekend worden. Dat is het geval wanneer er een beperking was tijdens het onderzoek, waardoor de asbest deskundige niet het ganse inspectiegebied heeft kunnen onderzoeken. Als er in het gebouw asbesthoudende materialen aanwezig zijn die een hoog risico inhouden, wordt de geldigheidstermijn beperkt tot 5 jaar.

Ja dit kan zeker. Als u denkt dat er ergens asbest aanwezig is in uw woning dan kunnen wij voor u monsters komen nemen en laten analyseren in het labo. Alle monsters worden geanalyseerd door een door FOD WASO erkend laboratorium. Onze analyses zijn steeds voorzien zijn van deskundig advies voor een veilig beheer en de eventuele verwijdering van asbest. Wij geven u advies zodat u kan beslissen wat de meest gepaste aanpak is voor u noden.

Wij trachten “indien mogelijk” onze monsters te nemen op zo min mogelijk opvallende plaatsen, bv in hoeken, onder radiators, aan een reeds beschadigd of gebarsten oppervlak etc… Doorgaans hoeft het monster niet groter te zijn als een suikerklontje. Dus de impact blijft in de meeste gevallen beperkt.

Verkoopt u een eigendom uit een pand dat gebouwd is voor 2001?

  • Dan moet u bij de verkoop over een asbestattest beschikken van de privatieve delen. De inhoud van het attest moet bekend gemaakt worden aan de koper van het pand bij het ondertekenen van het compromis.
  • Voor de gemeenschappelijke delen van panden gaat de verplichting pas in op 1 januari 2027 als er verschillende mede-eigenaren zijn. Indien de gemeenschappelijke delen eenzelfde eigenaar heeft dan geld de verplichting vanaf 1 mei 2025.

Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een pand dat gebouwd is voor 2001 beschikken over een asbestattest.

asbest etiket

Precerta zorgt voor uw correcte EPC-keuring tegen een betaalbare prijs

FAQ (veel gestelde vragen)

Onze prijzen starten vanaf €150 en zijn afhankelijk van het type woning. Neem contact met ons op voor een offerte op maat.

Een EPC is wettelijk verplicht bij de verkoop of verhuur van een woning. Het geeft potentiële kopers of huurders inzicht in de energiezuinigheid van de woning.

Bij Precerta ontvangt u het EPC-attest binnen enkele dagen na de keuring.

Zorg dat u de volgende documenten klaarlegt:
• Bouwplannen en facturen van renovaties.
• Oude EPC-verslagen.
• Technische keuringsrapporten (zoals voor verwarmingssystemen).

Hoe meer informatie u kunt aanleveren, hoe nauwkeuriger uw EPC-score zal zijn.

Een EPC certificaat is 10 jaar geldig. Als u echter grote renovaties uitvoert, is het aan te raden om een nieuw EPC te laten opstellen.

Ja, een geldig EPC is soms vereist voor het aanvragen van subsidies en premies. Precerta kan u helpen met advies voor het aanvragen hiervan.

Een EPC is niet nodig voor:
• Onbewoonbare woningen.
• Gebouwen met een dagprijs zonder huurcontract (bijvoorbeeld assistentiewoningen).
• Vakantiewoningen met een huurcontract korter dan 2 maanden.

Bij een energielabel E of F bent u verplicht om binnen de 6 jaar te renoveren. Met onze adviezen kunt u gericht verbeteringen doorvoeren en een beter EPC-label behalen.

Na een EPC-keuring ontvangt u een lijst met aanbevelingen om de energieprestaties van uw woning te verbeteren.

Dit kan variëren van kleine ingrepen, zoals het aanbrengen van tochtstrips of het isoleren van leidingen, tot grotere maatregelen zoals dakisolatie, hoogrendementsglas, of het installeren van een efficiënter verwarmingssysteem.

Door deze stappen te volgen, kunt u uw EPC label verbeteren, energiekosten besparen en uw wooncomfort verhogen.

EPC certificaat van A tot G