Algemene Voorwaarden Precerta:

  1. Toepassing

Enkel deze voorwaarden beheersen de contractuele relatie tussen partijen met uitsluiting van de voorwaarden van de klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding. Zo er schriftelijk de voorkeur wordt gegeven aan de voorwaarden van de klant of aan bijzondere voorwaarden, vermeld in de offerte, blijven de hiernavolgende voorwaarden gelden op aanvullende wijze. De diensten worden verricht zoals omschreven of opgesomd in de offerte of het plan van aanpak, die na overleg met de klant tot stand komen, dan wel anderszins omschreven. De het plan van aanpak is onderdeel van de overeenkomst tussen de partijen en behelst een werkomschrijving op basis waarvan de diensten worden uitgevoerd.

  1. Offertes

Onze offertes zijn 30 dagen geldig en bovendien slechts bindend wanneer zij door de zaakvoerder of aangestelde worden ondertekend. Na de geldigheidstermijn van de offerte behoudt PRECERTA zich het recht voor de offerte te wijzigen. Al de prijzen zijn inclusief BTW. Indien het BTW tarief gewijzigd wordt voor de facturatie van het saldo van de prijs, wordt de prijs van de nog te factureren werken overeenkomstig aangepast. In afwijking van art. 1793 BW kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen. De retributiekost die de OVAM verrekent voor het afleveren van het asbestattest is opgenomen in de prijsofferte en wordt niet meer bijkomend verrekend.

  1. Overeengekomen prijs

De prijs is deze die geldt op de datum dat  het opdrachtformulier wordt ondertekend.
De prijs is gebaseerd op het inventarisatierapport. Indien tijdens het uitvoeren van de inventarisatie afwijkingen in de omvang of complexiteit van het werk aan het licht komen die naar het oordeel van de ADI (asbest deskundige inventarisatie) prijsaanpassingen noodzakelijk maken, dan zal die aanpassing in overleg met de klant en met inachtneming van het in artikel 4 gestelde plaatsvinden. Prijsopgaven worden gebaseerd op de vigerende wetgeving; veranderende wetgeving die consequenties heeft voor de wijze van uitvoering worden doorberekend. Tenzij anders vermeld zijn de prijzen van de ADI:

  • inclusief alle voor de deskundige uitvoering van de overeenkomst benodigde hulpen
  • beschermingsmiddelen;
  • vermeld in euro.

Bij het verrichten van werkzaamheden is het de ADI toegestaan kosteloos gebruik te maken van de nutsvoorzieningen ten behoeve van de klant zoals water en elektriciteit.

  1. Opdrachtbevestiging

Nadat door PRECERTA het ondertekende opdrachtformulier heeft ontvangen, mag PRECERTA ervan uitgaan, dat de klant zich met het opdrachtformulier en de algemene voorwaarden volledig akkoord heeft verklaard, tenzij de klant voor aanvang van het werk en/of binnen vijf werkdagen na ontvangst van de opdrachtbevestiging PRECERTA door middel van een aangetekend schrijven van het tegendeel bericht.
Uitsluitend de voorwaarden gesteld op het opdrachtformulier en de daarbij behorende voorwaarden zijn bepalend voor de inhoud van de tussen partijen geldende overeenkomst.
Bij eenmalige werkzaamheden wordt de klant geacht met opdrachtformulier en de voorwaarden te zijn akkoord gegaan, doordat hij deze heeft ondertekend of doordat hij heeft toegestaan dat met de uitvoering der werkzaamheden wordt begonnen. 

  1. Wijziging van de overeenkomst

Wijziging van de overeenkomst kan slechts in de vorm van een aanvullingsclausule op de oorspronkelijke opdrachtformulier. Deze is slechts dan bindend indien de daarin opgenomen wijzigingen schriftelijk door partijen zijn overeengekomen.
PRECERTA is bevoegd om bij de uitvoering van de overeenkomst derden in te schakelen. 

  1. Termijnen, aanvang van de uitvoering en schorsing

De leverings- of uitvoertermijn is bij wijze van inlichting en wordt in onderling overleg bepaald bij afsluiting van de overeenkomst. Een vertraging op de overeengekomen leverings- of uitvoeringstermijn kan in geen geval aanleiding geven tot schadevergoeding ten laste van PRECERTA. Eventuele vertragingen ten opzichte van de standaard analysetermijn voor asbestanalyses, als gevolg van vertragingen bij het extern geaccrediteerd laboratorium of de OVAM worden beschouwd als overmacht. Een te inspecteren gebouw of TCR (toegankelijke constructie met risicobouwjaar) wordt enkel betreden in aanwezigheid van de eigenaar of diens afgevaardigde. Voor de inspectie in kader van de asbestinventaris geldt als voorwaarde dat alle gebouwdelen vlot toegankelijk en tevens veilig betreedbaar zijn. Onze medewerkers hebben het recht een inspectie van een gebouwdeel te weigeren indien deze niet aan deze voorwaarden voldoen. De opdrachtgever dient tijdens de inspectie de nodige begeleiding te voorzien. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig en correct aanleveren van alle noodzakelijke informatie en alle nodige documenten teneinde de toegang van alle te inspecteren ruimtes/installaties te kunnen verschaffen. De opdrachtgever dient voor voldoende licht te zorgen zodat de inspectie op een correcte manier kan worden uitgevoerd. Bij hoogtes van meer dan 3,5 meter dient de klant ervoor te zorgen dat de inspecteur veilig te werk kan gaan door aangepaste middelen. Voor bepaalde asbestverdachte toepassingen dienen volgens het inspectieprotocol van OVAM verplichte staalnames uitgevoerd te worden. Indien de opdrachtgever dit niet toelaat, zal dit in het rapport vermeld worden. PRECERTA kan in dit geval niet verantwoordelijk gesteld worden voor een onvolledige asbestinventaris. Indien door toedoen van de klant de inspectie niet zonder bijkomende werken kunnen worden aangevangen of voortgezet, is de kostprijs van de bijkomende werken ten laste van de klant. De uitvoeringstermijn wordt geschorst door onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de ADI om zonder dat een vergoeding verschuldigd is, wanneer de klant hiervan binnen de 14 dagen na het voorval wordt verwittigd en ten laatste op de voorziene uitvoeringsdatum. Wanneer de uitvoeringstermijn wordt opgeschort of onderbroken door de klant of zijn aangestelde of door derden die in opdracht van de klant werken, is de klant een vergoeding verschuldigd. PRECERTA bepaalt zelf wanneer de werken opnieuw kunnen hervat worden, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Indien de bruto inspectieoppervlakte van het te inspecteren gebouw groter is dan opgegeven oppervlakte bij de aanvraag, zal een supplement aangerekend worden in overeenstemming met onze offerte. Dit supplement wordt als extra kost bijgerekend op het factuur.  Het asbestattest wordt digitaal in PDF formaat afgeleverd in het Nederlands na ontvangen van betaling. PRECERTA is niet gehouden enige schade te herstellen na monstername of diens gevolgschade.

  1. Oplevering

Het asbestattest zal worden aangeleverd uiterlijk 10 werkdagen na uitvoering van het inspectiebezoek. Eventuele vertragingen ten opzichte van de standaard analysetermijn voor asbestanalyses, als gevolg van vertragingen bij het extern geaccrediteerd laboratorium of  OVAM worden beschouwd als overmacht. De prijs omvat een niet-destructieve inspectie. Vrijwillige, aanvullend onderzoek is niet inbegrepen. Een asbestattest is pas geldig na het ontvangen van de betaling. Zonder het ontvangen van de betaling wordt geen finaal attest afgeleverd.

  1. Ontbinding

Precerta is gerechtigd de overeenkomst te ontbinden door eenvoudige aangetekende kennisgeving aan de opdrachtgever, indien deze één van zijn contractuele verbintenissen niet nakomt. Bij ontbinding van de overeenkomst met toepassing van het eerste lid zal de opdrachtgever gehouden zijn tot betaling aan Precerta  van het op dat ogenblik reeds gepresteerde werk met daarnaast een minimum van 30% van het nog te factureren saldo van de overeengekomen prijs ten titel van forfaitaire schadeloosstelling, onverminderd het recht van Precerta  om hogere schadevergoeding en/of de volledige nakoming van de overeenkomst, dan wel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen.

  1. Aansprakelijkheid

Precerta aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor menselijke schade, bedrijfs- en/of gevolgschade, die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg zou zijn van de door Precerta  geleverde prestaties. Er wordt geen aansprakelijkheid en/of gehoudenheid aanvaard voor schade ontstaan als rechtstreeks of onrechtstreeks gevolg van: overmacht, fouten en/of nalatigheden van de opdrachtgever en zijn juridische dan wel feitelijke aangestelden, fouten en/of gebreken in de door de opdrachtgever ter beschikking gestelde informatie en documentatie, of enige andere externe oorzaak. Iedere aansprakelijkheid en/of gehoudenheid van Precerta is steeds beperkt tot het verzekerde bedrag, zonder rekening te houden met de oorzaak en de omvang van de schade.

  1. Sancties

Annulatie tot 7 kalender dagen voor de inspectie zijn kosteloos. Tot 2 kalender dagen voor de inspectie wordt een forfait van 150€ aangerekend. Kortere annulatie of ‘No Show’ worden niet terugbetaald. Eventuele wachttijden van de inspectieploeg, niet veroorzaakt door PRECERTA worden verrekend aan 100€/begonnen uur (incl. BTW). Dit wordt extra gefactureerd op het factuur. Bijkomende inspecties en rapportage uren omwille van ontoegankelijkheid van bepaalde ruimtes/installaties zitten niet vervat in de prijslijst en zullen worden verrekend aan 100€/uur (incl. BTW) reistijd inbegrepen. Annuleren van de opdracht dient steeds schriftelijk en aangetekend gemeld te worden aan Precerta. 

  1. Klachten

Klachten over ondeugdelijk dienstverlening, schade of vermissing van zaken of welke andere aard dan ook dienen binnen 8 kalender dagen na oplevering schriftelijk aan de Precerta te worden voorgelegd. Bij klachten is de klant verplicht om aan Precerta alle noodzakelijke informatie te verstrekken die nodig wordt geacht om tot een bevredigende oplossing te kunnen komen. De informatie omvat tenminste een nauwkeurige omschrijving van:

  • het tijdstip waarop het gebrek is geconstateerd;
  • de plaats waar het gebrek is geconstateerd;
  • de aard en de ernst van het geconstateerde gebrek;
  • een redelijke termijn waarbinnen de aannemer het geconstateerde gebrek dient te herstellen.

De aannemer is verplicht om binnen twee weken na ontvangst van de klacht een schriftelijke reactie aan de klant kenbaar te maken. Klachten geven de klant niet het recht haar betalingsverplichting op te schorten. 

  1. Facturatie en betaling

De prestaties worden gefactureerd zoals afgesproken in de offerte. Wanneer hierover niets bijzonders werd bepaald, worden deze gefactureerd naargelang de vordering uitvoering van het werk. Al onze facturen worden geacht aanvaard te zijn wanneer zij niet binnen de 8 dagen na ontvangst bij aangetekend schrijven worden betwist. Behoudens andersluidende overeenkomst zijn al onze facturen contant betaalbaar zonder het recht voor de klant om een korting of disconto toe te passen. De facturen zijn betaalbaar in Euro op het factuur vermelde bankrekeningnummer of op de maatschappelijke zetel van de Precerta. Bij gebreke aan integrale betaling van een factuur op de vervaldatum zijn ter vergoeding van de financiële schade ingevolge renteverlies, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, nalatigheidsintresten verschuldigd. Tussen de partijen geldt een conventionele moratoire intrest die gelijk is aan de intrestvoet zoals bepaald in art. 5 Wet Betalingsachterstand vermeerderd met 3% en die minimum 12% zal bedragen. T.a.v. niet handelaren geldt een conventionele intrestvoet van 10%. Bovendien is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, ter vergoeding van de contractuele schade en de buitengerechtelijke invorderingskosten, met uitsluiting van de gerechtelijke invorderingskosten, een forfaitair bedrag gelijk aan 10% van het factuurbedrag verschuldigd met een minimum van € 150,00 onverminderd het recht van Precerta om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijke schade. Door de niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur wordt het openstaande saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen ineens opeisbaar zonder ingebreke stelling, zelfs wanneer de klant wissels heeft geaccepteerd ter betaling van voormelde facturen. In geval van wanbetaling en alle eventueel toegestane korting met terugwerkende kracht, zelfs die reeds werden toegekend en verrekent dit tot en met 6 maanden voorafgaand van de wanbetaling. In geval van laattijdige betaling behoudt Precerta zich tevens het recht voor om de uitvoering van de lopende contracten te schorsen.
Tevens heeft Precerta het recht om de openstaande bedragen rechtstreeks bij de opdrachtgever te vorderen en dit op basis van art 1798 van het Burgerlijk Wetboek.

  1. Auteurs- en eigendomsrechten

Precerta behoudt zich het recht voor de werkreferentie aan te wenden in haar publiciteit zowel beschrijvend als visueel, behoudens uitdrukkelijk schriftelijk verbod van de klant.

  1. Bevoegde rechtbank

In geval van betwisting is enkel de rechtbank van de plaats van de maatschappelijke zetel van Precerta bevoegd om kennis te nemen van het geschil. Zowel de totstandkoming, het bestaan als de gevolgen van deze overeenkomst worden uitsluitend door het Belgisch recht beheerst. 

  1. Slotbepaling

Elk beding dat strijdig is met dwingende bepalingen van Belgisch recht zal telkens indien mogelijk worden herleid tot de toegelaten werking. In geen geval zal de nietigheid van één of andere bepaling de geldigheid van deze voorwaarden aantasten.